Davy Pootjes: Een nieuw hoofdstuk

De weg naar de top is lang. Velen beginnen al op jonge leeftijd bij de jeugd en klimmen zo klasse voor klasse verder op naar boven. Davy Pootjes reed zijn eerste wedstrijd toen hij vier jaar oud was. Deze wedstrijd was in Wachtebeke in Belgie op een 50cc. We zijn nu twaalf jaar verder en als alles goed gaat zal Davy volgend seizoen zijn allereerste Grand Prix uit zijn carriere gaan rijden.

Twaalf jaar lang hard werken en alles voor de motorcross over hebben. Niet alleen voor Davy maar ook voor zijn ouders en de rest van het gezin was dit een lange weg. Het was een weg waarin Davy hoogtepunten kende met o.a. Nederlandse jeugdtitels, ONK 85cc en 125cc titels en de Europese titel in de 85cc klasse maar ook kreeg hij de nodige tegenslagen te verwerken waaronder dit jaar. ‘’Seizoen 2014 begon heel goed voor mij. Ik won de eerste twee ONK wedstrijden vrij gemakkelijk en ook in het Italiaanse Arco di Trento won ik beide manches van het Europees Kampioenschap 125cc.

Ook bij de tweede EK in Bulgarije won ik vrij gemakkelijk de eerste manche. In de tweede manche zat ik er goed bij na de start en volgde ik de kopman in de eerste ronde. Echter door een klein foutje kwam ik ten val en verloor hierbij een aantal plaatsen. Ik ging gelijk weer in de achtervolging en kwam terug naar voren. Echter tijdens mijn inhaalrace kwam Joakin Furbetta in een afdaling vlak voor mij ten val. Zijn motor kwam omhoog en die raakte mijn arm. Ik kwam ook ten val en brak hierbij een rib en liep een breuk op in mijn schouderblad. Dankzij de adrenaline in mijn lichaam kon ik mijn weg toch nog vervolgen en werd op een derde plaats afgevlagd, wat voldoende was voor de eindzege. Een week later stond al de derde ONK op het programma in Axel. Ik had tijdens het rijden last van mijn rib maar wist toch de eerste manche te winnen. Ook in de tweede manche reed ik aan de leiding totdat ik ten val kwam en opnieuw op mijn rib viel. Ik verloor de koppositie aan Max Engelen maar kwam nog weer sterk terug. Helaas was de tijd tekort om hem nog te passeren waardoor ik genoegen moest nemen met een tweede plaats. Dit was voor mij in het ONK mijn enigste tweede plaats van dit seizoen. In de wedstrijden die daar op volgden won ik alle manches en werd in Oldebroek Open Nederlands Kampioen. Ook in het Europees Kampioenschap bleef ik goed presteren met een dubbele mancheoverwinning in Valkenswaard. De vierde wedstrijd in Frankrijk was een moeilijke voor mij. Ik had in de week voor de wedstrijd twaalf toetsen gehad voor school en hierdoor had ik minder kunnen trainen. Ik streed wel mee voor de eindzege maar helaas kwam ik in de tweede manche bij een inhaalpoging om David Herbreteau te passeren ten val op een dubbelsprong waarbij ik de kansen op de overwinning in rook op zag gaan en derde werd in het dagklassement. Met nog drie wedstrijden te gaan had ik een voorsprong van 57 punten in de strijd om de titel.

Bij de vijfde wedstrijd in Teutschenthal zette ik in de training veruit de snelste tijd op de klokken maar helaas ging het in de eerste manche mis. Mijn voorwiel schoof weg en ik kwam zachtjes ten val. Wel voelde ik gelijk steken in mijn schouder en toen ik over de eerstvolgende bult reed, schoot mijn schouder uit de kom. Ik moest de wedstrijd verlaten maar opdat moment was er nog niets aan de hand. De dokter op het circuit vertelde mij dat wanneer ik op zondagochtend 20 keer kon opdrukken ik gewoon mocht starten in de tweede manche. Dit lukte en ik begon met een goed gevoel aan de warm up. Echter op de eerste de beste bult schoot mijn schouder opnieuw uit de kom. Het was klaar voor dat weekend en omdat Brian Hsu beide manches won, slonk mijn voorsprong van 57 punten naar 7 punten. Na een rustperiode van vier weken mocht ik de motortraining weer hervatten en hoefde zo geen enkele EK wedstrijd te missen. In Loket reed ik een sterke wedstrijd maar omdat ik in beide manches problemen kende bij de start, in de tweede manche viel ik zelfs, moest ik als laatste aan de wedstrijd beginnen. Ik werd nog vijfde en zesde en keek met alleen de wedstrijd in Lommel nog te gaan tegen een achterstand aan van twaalf punten op Brian Hsu. In Lommel wist ik dat ik punten goed zou gaan maken en dat de titel nog haalbaar moest kunnen zijn. Echter in de week voor tijd, schoot mijn schouder tijdens een training in Olmen opnieuw uit de kom en toen moest er een grote operatie aan te pas komen. Mijn seizoen zat er op en hierdoor miste ik de EK titel laten gaan maar ook had ik geen kans meer om een gooi te doen naar de wereldtitel’’.

Dankzij de goede resultaten van Davy in het eerste deel van dit seizoen kreeg hij een contract aangeboden van het Red Bull KTM Factory Team. Binnen dit team zal hij naast Jeffrey Herlings en Pauls Jonass uitkomen in de MX2 klasse. Davy zal in 2015 van start gaan in het Europees Kampioenschap MX2 en daarnaast zal hij een aantal Grand Prix wedstrijden rijden om zo alvast wat te proeven aan het grote werk zodat hij in 2016 de overstap kan maken naar het volledige Wereld Kampioenschap. ”Voor mij is het een droom om voor zo’n team te kunnen rijden. Tot op dit moment is de overstap van de 125cc naar de 250F goed verlopen. In het begin hebben we een aantal keren getest om de vering naar wens af te stellen en dit is nu helemaal voor elkaar. Ik ben begonnen met het rijden op een standaard KTM 250F. Na twee weken kreeg ik mijn fabrieksmotor. Ik merkte gelijk dat de motor een stuk harder trok van onderuit en dat deze in de versnellingen langer door trekt. Voor aankomend jaar wil ik mijzelf niet al teveel druk opleggen door te hoge doelstellingen te hebben. Uiteraard wil je altijd winnen maar 2015 is voor mij gewoon een leerjaar in de MX2 klasse om mijzelf klaar te stomen voor het Wereld Kampioenschap MX2 in 2016. Het is duidelijk merkbaar dat ik nu voor een groot en professioneel team rijd. Tot aan dit jaar werden veel dingen vanuit huis bepaald. Dat is nu anders en veel dingen lopen nu gewoon via het team. Ik voel me goed thuis binnen het team en ik kan met alle mensen goed opschieten. Mijn monteur Thom Piels heb ik mee kunnen nemen naar het team zodat ik altijd een vertrouwenspersoon bij me heb’’.

De laatste weken hebben voor Davy veelal bestaan uit het uitvoeren van trainingen. Niet alleen fysieke trainingen maar ook motorsport disciplines waar hij nog nooit eerder iets mee heeft gedaan werden beoefend. Het leven van Davy is de laatste tijd flink veranderd. Wanneer je voor zo’n team kunt rijden, wil je er natuurlijk ook alles voor doen om zo goed mogelijk voor de dag te komen waardoor er steeds meer tijd in gaat zitten. ‘’Onlangs zijn we in Monaco wezen fietsen en hebben we enduro gereden in Frankrijk en Italie. Dit laatste was leuk maar vooral ook heel moeilijk. Ik heb denk ik een paar miljoen stenen gezien en wanneer je er 1 over het hoofd zag, dan viel je. Voor mij was dit een goede training en ik heb er veel van opgestoken. Op dit moment ben ik gewoon weer op de motorcrossbanen in Nederland en Belgie aan het rijden. Zoals het er nu naar uitziet vertrek ik in januari richting Italie om daar met het team te gaan trainen. Daarnaast zal ik het Italiaans Kampioenschap rijden. Daarna zullen we terug keren naar Nederland om nog een aantal weken in het zand te kunnen trainen voor de eerste ONK in Gemert’’.

De overstap naar de KTM 250F betekent niet alleen dat Davy internationaal een stapje hoger zal gaan rijden maar ook in Nederland komt hij nu aan de start in het Open Nederlands Kampioenschap MX2, waar in het verleden alle Nederlandse toprijders hun successen hebben weten te behalen. Voor 2015 is de KNMV een nieuwe weg ingeslagen en gaat ONK wedstrijden organiseren in hetzelfde weekend als overzeese Grand Prix wedstrijden. Voor de meeste Grand Prix rijders is het hierdoor niet meer mogelijk om het volledige ONK mee te doen en zullen drie wedstrijden die samen vallen met een overzeese Grand Prix moeten missen. Davy is 1 van de weinige fabrieksrijders die wel het hele ONK kan rijden. ‘’Ik ben blij dat ik voor mijn sponsoren en fans het hele ONK kan rijden in 2015. Wel is het natuurlijk jammer dat er een aantal wedstrijden samen vallen met overzeese Grand Prix wedstrijden. Ik vond het dit jaar fijn dat de ONK wedstrijden snel achter elkaar werden verreden maar dit is volgend jaar niet meer het geval. Het kampioenschap zal over het hele jaar verreden gaan worden en dan is het seizoen best lang. We gaan onze uiterste best doen en we zullen zien wat seizoen 2015 ons gaat brengen’’.

Related Post